Sandhamn på 1850-talet
I hamnen dominerar det stora tullhuset i sten i utkanten av den lilla byn med
sina timmerhus. Till vänster om tullhuset reser sig en midsommarstång och
till höger syns Telegrafholmen med den optiska telegrafen uppe på berget.
En handelsskonert är på väg västerut genom Sandhamnssundet.
Utdrag ur skeppsjournal
Den 16 augusti 1830 lotsades örlogsfregatten Eurydice in i den
svenska skärgården efter en stormig färd på Östersjön. Ombord
fanns kronprins Oscar (I) som varit på besök hos den ryske tsaren
i S:t Petersburg. Sandhamnslotsen hette Sundberg. Han hade gått
ombord på fregatten redan 49 dagar tidigare vid avresan till
S:t Petersburg för att finnas till hands vid återresan.
Gustaf Eklund,
Kronolots
Rosenberg,
Lotsålderman
Sundeman,
Lotsålderman
Carl Åström,
Överlots
A Cronwall,
Överlots
Lotskutter vid förra sekelskiftet. Den mörka randen (röd) på
seglet signalerade att det var en lotsbåt.
Några lotsa
r
i Sandhamn
…och fler lotsnamn: Boman, Brandt, Ekberg, Gyllenspetz, Hagström, Kjellström, Lind, Ljungberg,
Sjöblom, Starck, Sundberg, Wahlbäck, Wass, Wickberg, Winberg…
.
Medan andra öar har haft jordbruk och fiske
som traditionell näring har Sandhamn en
historia som hänger samman med en farled
och behovet av lotsar, tullfolk och fyrvaktare.
Lotsarna
Farleden genom Sandhamnssundet var öppen bara för
örlogsfartyg till i slutet av 1600-talet då den även blev
tillgänglig för handelsfartyg. Behovet av lotsning var med
ens stort.
Bönderna på Eknö hade lotsning som bisyssla
på 1600-talet. Eknö ligger ett stycke längre in i skärgården
och var ett så kallat lotshemman. Sandön var deras betesholme
(för två kor) och användes också som observationspost
för lotsarna. För lotshemman rådde viss skattefrihet och man
slapp att gå skallgång efter varg.
Lotsarna avlönades av lotshemmanet och fick dessutom
lotspenning av dem som lotsades.
Tjänstemännens ö
1,2 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,...18